dilluns, 6 de juny del 2011

Le Morbier


Veieu aquest tall de formatge? Què diríeu que és aquesta ratlla verd-grisosa que té al mig? Jo em pensava que era una floridura, com el roquefort, però no!
Resulta que el formatge Morbier va aparèixer per casualitat, com molts formatges, de fet. Procedeix de la mateixa zona que el Comté, de la France-Comté, a l'oest de França. Quan els pagesos que feien el Comté els sobrava llet munyida, però no prou per omplir tot el motlle del Comté, que petit no és, deixaven la llet en una galleda, i a sobre hi posaven una capa de cendres perquè no es fes malbé. Et voilà! A la tarda, feien el mateix, afegien la llet de la segona munyida que els sobrava a sobre les cendres. I aleshores, el formatge, en teoria de més baixa qualitat que es feia allà, se'l menjaven ells. De fet, és bastant diferent que el Comté. El Comté és molt més dur i té un gust més fort, ja que acaba de madurar quan és al motlle durant més temps. Aquest, però, és molt més tou i suau, però excel·lent igualment!
Ara clar, les cendres que estan al centre són més aviat decoratives, però bé, ens recorden als pagesos que les posaven perquè la llet no es fes malbé! O això diuen, clar!

El formatge aquí a França és molt bo, realment, però també carot! Ahir al matí vaig anar al mercat, i m'encanta l'ambient. Vaig comprar molta fruita i verdura, i em va costar uns 6 €, igual que aquest tall de formatge! Però de tant en tant va bé...

Bon dilluns!

1 comentari:

Anònim ha dit...

Ouououo, sí que sembla molt bo aquest morbier hihihihi... gràcies per la bonica història, jo que sempre he cregut que tenia bitxos al seu seny!